Tartu nädalavahetustel aprill 2020

Algus: 25.04.2020

Lõpp: 31.10.2021

Kohtade arv: 25

Maksumus: 2415€ (134-135€ kuus)

Toimumise koht: Kalevi 108, Tartu

Registreerimine:

merike@tervisekool.ee, +372 7441 340

Kursused toimuvad kahepäevaste tsüklitena Tervisekooli ruumides Kalevi 108 Tartu . Kõikide õppepäevade algus on 9.30. Õppepäeva orienteeruv lõpp on 16.00-16.30. Õppepäeva pikkus on 8 tundi, millele lisandub praktiline nõustamine ja iseseisev töö. Loe lisa rubriigist “Tervisenõustaja toitumise alal õpe“.

TOITUMISNÕUSTAJA TASEMEL ÕPE KOOSNEB KAHEST MOODULIST:

  • I moodul TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE koosneb 6 õppepäevast ja sobib kõigile huvilistele, ka nendele, kes ei soovi edasi õppida toitumisnõustajaks. 
  • II moodul TOITUMISNÕUSTAMISE ALUSED JA TERVISENÕUSTAJA TOITUMISE ALAL koosneb 30 õppepäevast.

Tundide arv I ja II moodulis kokku 550 tundi (sh 288 auditoorse töö tundi (155/133), 112 tundi iseseisvat tööd ja 150 tundi superviseeritud praktikat) 

Tervisekooli toitumise ja toitumisnõustaja õpe erineb teistest selle poolest, et rõhutakse TERVISE EDENDAMISELE. Meie jaoks peaks tarbitav toit olema funktsionaalne ehk siis vajalik kehaliste funktsioonide toimimiseks. Õppes keskendutakse sellele, kuidas toit ja toidus sisalduvad toitained mõjutavad meie kehalisi funktsioone. Õpe on praktiline, õpetame toitumisnõustajale vajalikke teadmisi ja oskusi ning seda, kuidas kõike praktilises kliendinõustamises rakendada. Tegu on individuaalse õppekavaga. Poolte kokkuleppel on võimalik õpe läbida 1 aastaga.

I MOODUL 
TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE

  • Kokku 48 tunditeooria- ja praktikaõpet (26h/22h vastavalt).
  • Õpilane saab palju lisalugemist ja toiduretsepte.
  • Hind 405 eurot (kolmes osas, a´135 eurot).
  • Igal õppepäeval valmistatakse koos toidud (lõunasöök ja vahepalad).

Sobib kõigile, ei pea jätkama toitumisnõustaja õppega. Koolitusel käsitletakse nii tervisliku toitumise aluseid kui õpetatakse neid praktikas rakendama. Koolituse hind sisaldab lisaks koolituse ja õppematerjalide ning käibemaksule ka valmistatava toidu maksumust. Igal õppepäeval valmistatakse koos õpetajaga mitmeid eineid. Soovijad saavad edasi õppida TERVISENÕUSTAJAKS TOITUMISE ALAL.

I mooduli ÕPPEPÄEVAD, ÕPETAJAD & ÕPPEPÄEVADE SISU LÄHITUTVUSTUS

25. – 26. aprill 2020
1. tsükkel – Tasakaalustatud tervisliku toitumise alused.

  • 1. päev. Annely Soots. Toitumispüramiidid ja tervisliku tasakaalustatud toitumise alused. Erinevad toitumissoovitused. Toortoit ja küpsetatud toit. Erinevad toiduainegrupid ja nende tervislikkus. Põhitoitained, vitamiinid ning mineraalained, toidu lisaained. Erinevad süsivesikud ja nende mõju veresuhkrutasemele. Loomsed versus taimsed valgud ja rasvad.
  • 2. päev. Pille Javed. Köögivilja tarbimissoovitused ja taimetoidu hulga suurendamine menüüs – erinevad võimalused ja nipid läbi päevamenüü näidete. Fütotoitainete kasulikkus, taimetoitlus, veganluse ohud. Tervisliku toidu valmistamise meetodid ja toidunõud. Toiduhügieeni alused. Erinevad taimsed toiduained, toorsupid ning -salatid, salatiõlid. Praktika: Iseenda MENÜÜ ANALÜÜS toitumissoovituste järgi portsjonite alusel ning tasakaalus menüü koostamine.

16. – 17. mai 2020
2. tsükkel – Tasakaalus menüü rasvade seisukohast.

  • 1. päev. Annely Soots. Tervisliku tasakaalustatud toitumise põhialuste kordamine. Valgurikkad toidud ja valgu vajadus. Rasvade vajadus ja menüü tasakaalustamine rasvade ja valkude seisukohast. Erinevad rasvhapped ja nenderohked toiduained. Seemnete ja pähklite tervistav toime, tarbimissoovitused. Erinevad õlid, rasvad ja võided /määrded. Õlide tootmine ja kvaliteet. Rasvade ja õlide kuumutamine, rafineerimine, suitsemispunktid. Hüdrogeenitud rasvad.
  • 2. päev. Pille Javed. Rasvade poolest tasakaalus menüü teooria kordamine. Kala ja mereannid, tarbimissoovitused. Liha ja piimatooted, muna, siseelundid, tarbimissoovitused. Praktika: Erinevate rasvhapete ja nenderohkete toidugruppide kordamine, rasvade tasakaalu hindamine menüüs.

13. – 14. juuni 2020
3. tsükkel – Tasakaalus menüü süsivesikute seisukohast. Tervislik kehakaal.

  • 1. päev. Pille Javed. Tasakaalustatud toitumise alused rõhuasetusega süsivesikutele. Liht- ja liitsüsivesikud, nende tervislikkus, toitumissoovitused. Kiired ja aeglased süsivesikud, suhkrud ja kunstsuhkrud. Toiduainete GI ja GK, süsivesikurikaste toitude valimine, vajadus ja menüü planeerimine. Köögi- ja puuvili ning toortoit. Toiduainete GK leidmise harjutamine.
  • 2. päev. Hiie Järva. Teravili ja kaunvili, nende tervislikkus. Pudrud, makaronid jt tooted. Suhkruliiast ja kõrgest kehakaalust tingitud terviseprobleemid. Kaalu langetamise üldpõhimõtted. GK-sõbralikud maiustused, vahepalad. Praktika: Tervisliku tasakaalustatud menüü koostamine, mis võtab arvesse ka toiduainete GK-d.

II MOODUL
TERVISENÕUSTAJA TOITUMISE ALAL
 väljaõpe

  • Kestvus 17 kuud (30 õppepäeva), sh kaks kuud superviseeritud praktikat.
  • Hind 2010 eurot (15 kuud, 134 eurot kuus). Toitumisterapeudiõppes jätkamisel on selle õppe osa hind 1880 eurot.
  • Tundide arv II moodulis 502 tundi (sh 240 auditoorse töö tundi (129 teooria- ja 111 praktikaõpet), 112 tundi iseseisvat tööd ja 150 tundi superviseeritud praktikat

II mooduli ÕPPEPÄEVAD, ÕPETAJAD, ÕPPEPÄEVADE SISU LÜHITUTVUSTUS

4. – 5. juuli 2020
4. tsükkel – Vitamiinid. Mineraalained.

  • 1. päev. Pille Javed. Makro- ja mikroelemendid, kehale vajalikud ja mittevajalikud. Tarbimise erinevad tasemed. Igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Toitumisnõustaja pädevus lisandite määramisel. Erinevate mineraalainete- bioelementide kirjeldus, mõju tervisele, sisaldus toidus, toidulisandina manustamine. Ohud ala- ja ületarbimisel. Erinevad mineraalainete vormid toidulisandites ja lisandite üldtutvustus
  • 2. päev. Annely Soots. Vitamiinide tarbimise erinevad tasemed. Igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Toitumisnõustaja pädevus ja eetika lisandite määramisel. Erinevad vitamiinid: vesi- ja rasvlahustuvad. Kõikide vitamiinide lühitutvustus, mõju tervisele, sisaldus toidus, toidulisandina manustamine. Ohud ala- ja ületarbimisel. Erinevad vitamiinide vormid toidulisandites ja lisandite üldtutvustus.
    Kodune ülesanne: B-vitamiinirikka kahe päeva menüü koostamine.
    Kodune ülesanne: : piimatoodetevaba kaltsiumirikka kahe päeva menüü koostamine.

22. – 23. august 2020
5. tsükkel – Põhitoitained. Menüü analüüs ja koostamine (arvuti vajadus).

  • 1. päev. Annely Soots või Pille Javed. Põhitoitained ja vesi. Erinevad süsivesikud ning nende seosed tervisega. Erinevad rasvad ja rasvade ainevahetus kehas. Valkude osatähtsus ja biorollid. Biokeemia. Toidulisandid.
    Kodune ülesanne: kontrolltöö põhitoitainetest.
  • 2. päev. Hiie Järva. Menüüde analüüsimise ja koostamise meetodid portsjoneid arvestades ja toitumisprogramme kasutades. Tarbitava toidu kvantiteet ja kvaliteet. Peamised toiduainetetööstuses kasutatavad toidu lisaained, nende ohutus. Tasakaalustatud päevamenüü toiduainete kvaliteeti silmas pidades. Praktika: tasakaalus menüü koostamine portsjonite süsteemis, menüü kontrollimine Nutridata programmiga ja selle tasakaalustamine.

19. – 20. september 2020
6. tsükkel – Toitumisnõustamise alused.
Nõustamise alused (tehnikad).

  • 1. päev. Hiie Järva või Triin Muiste. Toitumisnõustamise olemus, koostöö teiste tervishoiu- ja toitumisala töötajatega. Toitumisnõustajate erinevad tasemed, pädevuse piirid toitumisnõustajate meeskonnas jt spetsialistidega koostöös. Baas- ja jätkukoolitused. Toitumisnõustaja vastuvõtt jt tööülesanded. Nõustamise protsess. Toitumisnõustamise dokumenteerimine, andmekaitse ja konfidentsiaalsus. Teiste teenuste vajadus, kliendi edasisuunamine. Meeskonnatöö alused. Laiendatud meeskonnaliikmed ja nende funktsioonid. Nõustamise dokumentatsiooni kasutamise praktika. Toitumisnõustamise demonstratsioon.
  • 2. päev. Annely Soots või Sirli Kivisaar. Nõustamise teooria, selle erinevus tavasuhtlusest ja konsulteerimisest ning informeerimisest. Nõustamise efektiivsuse hindamine. Kliendi kuulamine ja intervjueerimine, efektiivsed ja ebaefektiivsed suhtlemistehnikad. Kliendi õpetamine. Aktiivse kuulamise praktika, näidisnõustamine.

3. – 4. oktoober 2020
7. tsükkel – Tervislik kehakaal. Toitumisnõustamise praktika (kaasa võtta GK tabel ja süsivesikute õppematerjal).

  • 1. päev. Tervislik kehakaal, ülekaal ja rasvumine. Ülekaalu ja rasvumise hindamine: KMI jt näitajad, nende mõõtmine. Kehakaalu  mõjutavad faktorid. Erinevad kehakaalu langetamise viisid, nende mõju tervisele. Kaalu langetavad operatsioonid. Liikumine ja kehakaal. Raskused kaalu langetamisel. Kaalugrupid ja individuaalne nõustamine. Toidulisandid kaalu langetamiseks.
  • 2. päev. Praktika: süsivesikute teooria ja GK teooria kordamine. Kaalu langetava päevamenüü koostamine.
    Kaalulangetaja menüüde analüüs ja kaalunõustamise alused.
    Kodune ülesanne: järgida 2 nädalat tasakaalustatud menüüd ning GK-dieeti ja viia läbi üks kaalulangetamise nõustamine.

7. – 8. november 2020
8. tsükkel – Anatoomia – füsioloogia. Kliendijuhtumid, tõenduspõhine nõustamine.

  • 1. päev. Annely Soots või Pille Javed. Erinevate elundkondade anatoomia-füsioloogia: meeleelundid, närvisüsteem, luud ja liigesed, südame-veresoonkond ja veri, kuse-suguelundkond, hingamiselundkond, hormonaalne-, immuun- ja lümfisüsteem. Toitumisnõustajale vajalikud teadmised, seosed kliendi terviseprobleemidega. Haigusseisundid, millega toitumisnõustaja oma töös kokku puutub.
  • 2. päev. Juhtumiteooria ja juhtumi vormistamine. Nõustamise protsessi etapid. Kliendijuhtumite arutelu. Toitumisalases teabes orienteerumine, teabeallikate kasutamine, kliendi juhendamine sobivate valikute tegemisel, individuaalse tasakaalustatud menüü koostamisel ning füüsilise aktiivsuse korrigeerimisel. Internetis pakutava kriitiline hindamine.
    Referaadi kirjutamise juhendamine, teemade valimine.
    Kodune ülesanne: ühe kliendijuhtumi vormistamine arvestuseks.
    Kodune ülesanne: nõuetekohase 2-3 leheküljelise referaadi kirjutamine toitumisnõustaja kompetentsi kuuluval teemal.

5. – 6. detsember 2020
9. tsükkel – Lapse toitumine (arvuti vajadus). Eaka toitumine.

  • 1. päev. Imiku lisatoitmine. Toitainetevajadus lapseea erinevatel perioodidel. Lapsele menüü koostamine lapse iga ja individuaalsust ning perekonna võimalusi ja eripärasid silmas pidades. Laste toitumisnõustamise eripära. Praktika: Lapsele menüü koostamine (erinevates gruppides koostatakse menüü erinevates vanustes lastele), ühe lasteaia menüü analüüs.
    Kodune ülesanne: ühe lapse toitumisnõustmine.
  • 2. päev. Toitumissoovitused ja toitainete vajadus vanas eas. Eaka toitumist mõjutavad faktorid, toitumis- ja terviseprobleemid, sh ala- ja ülekaal, sarkopeenia. Ühe eaka toitumisnõustamise praktiseerimine.

jaanuar 2021
10. tsükkel –Raseda ja imetava ema toitumisnõustamine. Söömishäired.

  • 1. päev. Toidu- ja toitumissoovitused rasedale. Erinevad rasedusaegsed terviseprobleemid ning nendepuhused toitumissoovitused. Toidulisandid ja rasedus. Taimetoitlus ja rasedus. Isu muutused raseduse ajal. Imetava ema toitumine.
  • 2. päev. Söömishäired, nende tekkepõhjused ja sümptomid. Toitumispsühholoogia. Kaal ja stress. Perepsühholoogia. Emotsionaalne söömine. Alakaalu põhjused, hindamine, ohud. Kaalu tervislik tõstmine. Praktika: kaalu tõstva 2 päeva menüü koostamine, kasutades toitainetetihedaid toite.
    Kodune ülesanne: ühe raseda toitumisnõustmine.

veebruar 20021
11. tsükkel – Seedeelundkond ja seedimise toetamine toitumisega.

  • 1. päev. Toitumisnõustamine kergemate seedevaevuste puhul, nõustaja pädevus diagnoositud haigustega isikutega töötamisel. Soolestiku seotus teiste organsüsteemidega. Seedimise toetamine tervisliku toitumisega. Kõhukinnisus, reflukstõbi, puhitus jt seedimisega seotud tervisehäired ja toitumine. Praktika: Seedehäiretega isikule menüü koostamine ja nende toitumisnõustamine.
    Kodune ülesanne: nõustada ühte seedevaevustega isikut.
  • 2. päev. Seedekulga anatoomia ja füsioloogia; Valkude, toidurasvade ja süsivesikute seedimine ja imendumine. Seedeensüümid. Seedehäirete tekkimine ja toitumissoovitused, lähtudes füsioloogiast.

märts 2021
12. tsükkel – Tervislik liikumine ja tervisesportlase toitumisnõustamine (arvuti vajadus). Esmaabi.

  • 1. päev. Lihaskond. Tõenduspõhised liikumissoovitused. Mittevõistleva terviseportlase toitumine ja menüü koostamise alused. Energiabilanss ja energiavajadus. Rasvunu sportimine. Toitumisnõustaja pädevus sportiva inimese nõustamisel. Veevajadus, spordi- ja energiajoogid. Toidulisandid ja sportimine. Spordis keelatud ained. Liigse füüsilise koormuse negatiivne mõju kehale. Praktika: Ühe spordiala harrastussportlase nõustamise läbiviimine, sh menüü analüüs.
    NB! toitumisnõustaja ei õpi baasõppe tasemel sportlase toitumist, see on jätkuõppe teema.
  • 2. päev. Reet Saia. Kannatanu seisundi hindamine, eluohtliku seisundi äratundmine, esmaabi äkkhaigestumiste korral: infarkt, ohtlik kõhuvalu, allergilised seisundid, diabeet, lämbumine, minestamine, mürgistused, šokk. Stabiilse küliliasendi ja elustamise harjutamine.
    Kodune ülesanne: ühe terviseseportlase toitumisnõustamine.

aprill 2021
13. tsükkel – Klienditeeninduse alused, probleemide korral suhtlemine. Toiduohutus ja töötubade läbiviimine.

NB! Juhtumi ja referaadi esitamise tähtaeg.

  • 1. päev. Probleemsed kliendid, nendega toimetulek. Inimeste toitumiskäitumise kujunemine, selle mõjutajad. Kliendi motiveerimine ja jõustamine. Enesega toimetulek, kui kliendid ei edene. Läbipõlemise ilmingud, selle ärahoidmine. Enesekehtestamise teooria. Agressiivne, allaheitlik ja kehtestav suhtlemisstiil. Kliendi ja toitumisnõustaja õigused. Enesekehtestamise praktika.
  • 2. päev. Toiduhügieeni alused. Toidu- ja toidu valmistamise ohutus. Toiduhügieen töötubade läbiviimisel. Seadusest tulenevad nõuded.

mai 2021
14. tsükkel – Südame-veresoonkonnahaiguste ja diabeedi ennetamine. Vaimse tervise toetamine toitumisega. Eridieedid ja koostöö
 (arvuti vajadus). 

  • 1. päev. Eluviisi mõju terviseseisundile; metaboolse sündroomi ja II tüüpi diabeedi kujunemine. Haigestumise riski vähendamine toitumise abil (südame-veresoonkonnahaigused – kõrge kolesteroolitase ja vererõhk). Toitumisnõustaja kompetentsuse piirid ja koostööpunktid. Veresuhkrut tasakaalustava nõustamise praktiseerimine.
  • 2. päev. Vaimse tervise toetamine tasakaalustatud toitumisega. Stress ja toitumine. Erinevate toitainete puuduse ja tasakaalustamata toitumise mõju vaimsele seisundile (õpi- ja keskendumisvõimele, meeleolule, energiatasemele). Eridieedid, koostöö toitumisterapeutide ja meedikutega. Toitumisnõustajale vajalikud teadmised ja oskused, pädevuse piirid. Harjutatakse menüüde koostamist toitumisterapeudi poolt saadud juhiste alusel.

juuni 2021
15. tsükkel – Toidutalumatus ja – allergia. Toitumisnõustaja igapäevatöö.
Kursuse läbimine ei anna luba määrata eliminatsioonideete. Õpilane peab saama enne superviseeritud praktikat testide nõustamisel (3-5 kliendi nõustamine on vajalik).

  • 1. päev. Toidutalumatus ja -allergia.Kliendi nõustamine ja menüüde koostamine toidutalumatuse ja -allergia korral. Edasisuunamise ja koostöövajaduse leidmine.
    Kodune ülesanne: esitada kahe nädala gluteeni- ja piimavaba dieedi kogemuse kirjeldus.
  • 2. päev. Toitumisnõustaja praktiline igapäevatöö. Annely Soots, Hiie Järva, Triin Muiste või PIlle Javed.
    Toitumisnõustajana tööle asumine: reaalne tööpäev ja tööülesanded, erinevad tegevusvaldkonnad, sh töötubade läbiviimine ja töö kliendigruppidega. Ettevõtluse alustamine, teenuse reklaamimine ja tasu küsimine. Andmekaitse.
    Erinevate Eestis pakutavate menüüde analüüsimise juhendamine. Koos õpetajaga analüüsitakse ühte menüüd.
    Toitumisnõustamise praktiseerimine ja nõustamise dokumenteerimine.

    juuli 2021
    16. tsükkel – Taimetoitlus. Psüühikahäired jt raskemad kliendijuhtumid.
  • 1. päev. Taimetoitluse erinevad vormid, ohud ja kasulikkus. Vegani menüü analüüs ja toidulisandite vajadus. Erinevad sh ekstreemsed puhatuskuurid ja nende tervislikkus.
  • 2. päev. Erinevad psüühikahäired ja toitumisnõustaja pädevus ning koostöö arstide, psühholoogide ja toitumisterapeutidega. Suhtlemise alused. Depressiooni, ärevuse jt testid. Psüühikahäiretega klientide toitumisnõustamine. 

august 2021
17. tsükkel. Toitumisnõustamise teooria ja praktika (praktiline eksam).

  • 1. päev. Toitumisnõustamise praktiline eksam.  Annely Soots, Hiie Järva, Triin Muiste või PIlle Javed.
    Õpilane viib läbi toitumisnõustamise seansi ning annab tagasiside kaasõpilasele toitumisnõustamise kohta. Õpilasel peab olema nõustamise praktiline kogemus vähemalt 8 kliendi nõustamisega.
    Toitumisnõustamise teooriaeksam peab olema arvestatud – eksamitöö tehakse kodus, kasutada võib kõiki õppematerjale ja internetti. Eesmärk on osata leida kiiresti õiget tõenduspõhist teavet. 
  • 2. päev. Toitumisnõustmise teooria ja praktikaAnnely Soots, Hiie Järva, Triin Muiste, Eliisa Lukk või PIlle Javed.
    Haiguspuhune toitumisnõustamine, toitumisnõustaja, tervisenõustaja toitumise alal ja toitumisterapeudi kompetents. Jätkuõpe ja FTT kompetents. Kompetentsi säilitamine ja tõendamine. Elukestev õpe. Supervisioon, koostöö. eetika jt olulised nõustamisteenuse kvaliteedi kindlustamise teemad.
    Situatsioonülesanded: nõustamisjuhtumite arutamine, kliendimenüüde analüüsid. Toiduallergiaga ja -talumatustega, taimetoitlaste ja terviseprobleemidega klientide nõustamine, toitumisnõustamise plaanide koostamine. Koostöö keerulisemate juhtumite korral.

september 20201
18. tsükkel
Praktiine töö kliendinõustamisel koolipoolse supervisiooniga. Kokku tuleb nõustada kooli ajal 15 klienti.

oktoober 2021
19. tsükkel. Tervisenõustaja toitumise alal praktika. Erinevad toitumisnõustamisega seotud teemad. Lõpetamine.

  • 1. päev. Tervisnõustaja toitumise alal praktika, nõustamisjuhtumite arutamine. Toiduallergiaga ja -talumatustega, taimetoitlaste ja terviseprobleemidega klientide nõustamine, toitumisnõustamise plaanide koostamine. Juhtumite analüüsid. Erinevad keerulisemad kliendijuhtumid, koostöö teiste spetsialistidega. Toitumisnõustaja tööstress, läbipõlemise ennetamine.
  • 2. päev. Erinevad toitumisnõustamisega seotud teemad:
    – Toitumisnõustaja tööks vajalikud juhised, praktilised vajadused, mis on üles kerkinud nõustamiste käigus.
    – Menüüde koostamine kliendile, toitumisjuhised kliendile, nende koostamine.
    – Toitumisest kirjutamine, õpilased kannavad ette oma referaadid, räägivad praktilisest kogemusest,
    Ettekannete koostamine/kuulamine.
    – Õpilased räägivad endi kogemusest erinevate EV-s pakutavate menüüde analüüsimisel
  • Kursuse lõpetamine
  • Enne lõpetamist esitada essee “Mina tervisenõustajana toitumise alal”.