Tallinn tööpäevadel september 2019

Algus: 16.09.2019

Lõpp: 15.03.2021

Kohtade arv: 25

Maksumus: 2400€ (390€ + 2010€)

Toimumise koht: Pirita tee 26c-33, Tallinn

Registreerimine:

merike@tervisekool.ee, +372 7441 340

Kursused toimuvad kahe- või kolmepäevaste tsüklitena Tervisekooli ruumides Pirita tee 26c-33. . Kõikide õppepäevade algus on 9.30. Õppepäeva orienteeruv lõpp on 16.00-16.30. Õppepäeva pikkus on 8 tundi, millele lisandub praktiline nõustamine ja iseseisev töö. Loe lisa rubriigist “Tervisenõustaja toitumise alal õpe“.

TOITUMISNÕUSTAJA TASEMEL ÕPE KOOSNEB KAHEST MOODULIST:

  • I moodul TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE koosneb 6 õppepäevast ja sobib kõigile huvilistele, ka nendele, kes ei soovi edasi õppida toitumisnõustajaks. 
  • II moodul TOITUMISNÕUSTAMISE ALUSED JA TERVISENÕUSTAJA TOITUMISE ALAL koosneb 30 õppepäevast.

Tundide arv I ja II moodulis kokku 550 tundi (sh 288 auditoorse töö tundi (155/133), 112 tundi iseseisvat tööd ja 150 tundi superviseeritud praktikat) 

Tervisekooli toitumise ja toitumisnõustaja õpe erineb teistest selle poolest, et rõhutakse TERVISE EDENDAMISELE. Meie jaoks peaks tarbitav toit olema funktsionaalne ehk siis vajalik kehaliste funktsioonide toimimiseks. Õppes keskendutakse sellele, kuidas toit ja toidus sisalduvad toitained mõjutavad meie kehalisi funktsioone. Õpe on praktiline, õpetame toitumisnõustajale vajalikke teadmisi ja oskusi ning seda, kuidas kõike praktilises kliendinõustamises rakendada.

I MOODUL 
TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE

  • Kokku 48 tunditeooria- ja praktikaõpet (26h/22h vastavalt).
  • Õpilane saab palju lisalugemist ja toiduretsepte.
  • Hind 390 eurot (kolmes osas, a´130 eurot).
  • Igal õppepäeval valmistatakse koos toidud (lõunasöök ja vahepala).

Sobib kõigile, ei pea jätkama toitumisnõustaja õppega. Koolitusel käsitletakse nii tervisliku toitumise aluseid kui õpetatakse neid praktikas rakendama. Koolituse hind sisaldab lisaks koolituse ja õppematerjalide ning käibemaksule ka valmistatava toidu maksumust. Igal õppepäeval valmistatakse koos õpetajaga kaks kergemat einet. Soovijad saavad edasi õppida TERVISENÕUSTAJAKS TOITUMISE ALAL.

I mooduli ÕPPEPÄEVAD, ÕPETAJAD & ÕPPEPÄEVADE SISU LÄHITUTVUSTUS

16. – 17. september 2019
1. TSÜKKEL – TASAKAALUSTATUD TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED

  • 1. päev. TEOORIA. Annely Soots. Toitumispüramiidid ja tervisliku tasakaalustatud toitumise alused. Erinevad toitumissoovitused. Toortoit ja küpsetatud toit. Erinevad toiduainegrupid ja nende tervislikkus. Põhitoitained, vitamiinid ning mineraalained, toidu lisaained. Erinevad süsivesikud ja nende mõju veresuhkrutasemele. Loomsed versus taimsed valgud ja rasvad. 
  • 2. päev. PRAKTIKA. Hiie Järva. Köögivilja tarbimissoovitused ja taimetoidu hulga suurendamine menüüs – erinevad võimalused ja nipid läbi päevamenüü näidete. Fütotoitainete kasulikkus, taimetoitlus, veganluse ohud. Tervisliku toidu valmistamise meetodid ja toidunõud. Toiduhügieeni alused. Erinevad taimsed toiduained, toorsupid ning -salatid, salatiõlid. Praktika: Iseenda MENÜÜ ANALÜÜS toitumissoovituste järgi portsjonite alusel ning tasakaalus menüü koostamine.

21. – 22. oktoober 2019
2. tsükkel – TASAKAALUS MENÜÜ SÜSIVESIKUTE SEISUKOHAST, ERINEVAD SÜSIVESIKUD. TERAVILI JA KAUNVILI, TERVISLIK KEHAKAAL

  • 1 päev. SÜSIVESIKUD. Eva-Liisa Kaaristo. Tasakaalustatud toitumise alused rõhuasetusega süsivesikutele. Liht- ja liitsüsivesikud, nende tervislikkus, toitumissoovitused. Kiired ja aeglased süsivesikud, suhkrud ja kunstsuhkrud. Toiduainete GI ja GK, süsivesikurikaste toitude valimine, vajadus ja menüü planeerimine. Köögi- ja puuvili ning toortoit. Toiduainete GK leidmise harjutamine.
  • 2. päev. TERAVILI JA KAUNVILI. KEHAKAAL. Hiie Järva. Teravili ja kaunvili, nende tervislikkus. Pudrud, makaronid jt tooted. Suhkruliiast ja kõrgest kehakaalust tingitud terviseprobleemid. Kaalu langetamise üldpõhimõtted. GK-sõbralikud maiustused, vahepalad. Praktika: Tervisliku tasakaalustatud menüü koostamine, mis võtab arvesse ka toiduainete GK-d. Toidukaupade siltide lugemine ja loetu interpreteerimine.
  • Iseseisev lugemine: Peamised toiduainetetööstuses kasutatavad toidu lisaained, nende ohutus.

18. – 19. november 2019
3. tsükkel – 
TASAKAALUS MENÜÜ RASVADE JA VALKUDE SEISUKOHAST

  • 1. päev. TEOORIA. Annely SootsTervisliku tasakaalustatud toitumise põhialuste kordamine. Valgurikkad toidud ja valgu vajadus. Rasvade vajadus ja menüü tasakaalustamine rasvade ja valkude seisukohast. Erinevad rasvhapped ja nenderohked toiduained. Seemnete ja pähklite tervistav toime, tarbimissoovitused. Erinevad õlid, rasvad ja võided /määrded. Õlide tootmine ja kvaliteet. Rasvade ja õlide kuumutamine, rafineerimine, suitsemispunktid. Hüdrogeenitud rasvad. 
  • 2. päev. PRAKTIKA. Hiie Järva. Rasvade poolest tasakaalus menüü teooria kordamine. Rasva- ja valgurikkad toiduained: kala ja mereannid, liha- ja piimatooted, muna, siseelundid – tarbimissoovitused. Erinevate rasvhapete ja nenderohkete toidugruppide kordamine, rasvade tasakaalu hindamine menüüs.

II MOODUL
TERVISENÕUSTAJA TOITUMISE ALAL
 väljaõpe

  • Kestvus 17 kuud (30 õppepäeva), sh kaks kuud superviseeritud praktikat.
  • Hind 2010 eurot (15 kuud, 134 eurot kuus). Toitumisterapeudiõppes jätkamisel on selle õppe osa hind 1880 eurot.
  • Tundide arv II moodulis 502 tundi (sh 240 auditoorse töö tundi (129 teooria- ja 111 praktikaõpet), 112 tundi iseseisvat tööd ja 150 tundi superviseeritud praktikat

II mooduli ÕPPEPÄEVAD, ÕPETAJAD, ÕPPEPÄEVADE SISU LÜHITUTVUSTUS

Täpsed kuupäevad pannakse üles oktoobris 2019

11. – 13. detsember 2019
4. tsükkel – Mineraalained. Vitamiinid. Menüü analüüs ja menüü koostamine (arvuti vajadus).

  • 1. päev. Annely Soots. Vitamiinide tarbimise erinevad tasemed. Igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Toitumisnõustaja pädevus ja eetika lisandite määramisel. Erinevad vitamiinid: vesi- ja rasvlahustuvad. Kõikide vitamiinide lühitutvustus, mõju tervisele, sisaldus toidus, toidulisandina manustamine. Ohud ala- ja ületarbimisel. Erinevad vitamiinide vormid toidulisandites ja lisandite üldtutvustus.
  • 2. päev.  Annely Soots. Makro- ja mikroelemendid, kehale vajalikud ja mittevajalikud. Tarbimise erinevad tasemed. Igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Toitumisnõustaja pädevus lisandite määramisel. Erinevate mineraalainete- bioelementide kirjeldus, mõju tervisele, sisaldus toidus, toidulisandina manustamine. Ohud ala- ja ületarbimisel. Erinevad mineraalainete vormid toidulisandites ja lisandite üldtutvustus.
  • 3. päev. Hiie Järva. Menüüde analüüsimise ja koostamise meetodid portsjoneid arvestades ja toitumisprogramme kasutades. Tarbitava toidu kvantiteet ja kvaliteet. Tasakaalustatud päevamenüü toiduainete kvaliteeti silmas pidades. Praktika: tasakaalus menüü koostamine portsjonite süsteemis, menüü kontrollimine Nutridata programmiga ja selle tasakaalustamine.
    Kodune ülesanne: piimatoodetevaba kaltsiumirikka kahe päeva menüü koostamine.
    Kodune ülesanne: B-vitamiinirikka kahe päeva menüü koostamine.

jaanuar 2020
5. tsükkel – Toitumisnõustamise alused. Põhitoitained. Nõustamise alused.

  • 1. päev. Hiie Järva. Toitumisnõustamise olemus, koostöö teiste tervishoiu- ja toitumisala töötajatega. Toitumisspetsialistide erinevad tasemed, pädevuse piirid toitumisnõustajate meeskonnas jt spetsialistidega koostöös. Baas- ja jätkukoolitused. Toitumisnõustaja vastuvõtt jt tööülesanded. Nõustamise protsess. Toitumisnõustamise dokumenteerimine, andmekaitse ja konfidentsiaalsus. Teiste teenuste vajadus, kliendi edasisuunamine. Meeskonnatöö alused. Laiendatud meeskonnaliikmed ja nende funktsioonid. Nõustamise dokumentatsiooni kasutamise praktika. Toitumisnõustamise demonstratsioon. 
  • 2. päev. Annely Soots. Põhitoitained ja vesi. Erinevad süsivesikud ning nende seosed tervisega. Erinevad rasvad ja rasvade ainevahetus kehas. Valkude osatähtsus ja biorollid. Biokeemia. Toidulisandid.
  • 3. päev. Annely Soots. Nõustamise teooria, selle erinevus tavasuhtlusest ja konsulteerimisest ning informeerimisest. Nõustamise efektiivsuse hindamine. Kliendi kuulamine ja intervjueerimine, efektiivsed ja ebaefektiivsed suhtlemistehnikad. Kliendi õpetamine. Aktiivse kuulamise praktika, näidisnõustamine. 
    Kodune ülesanne: kontrolltöö põhitoitainetest.

veebruar 2020
6. tsükkel – Tervislik kaalulangetamine. Toitumisnõustamise praktika (kaasa võtta GK tabel ja süsivesikute osa õppematerjal). 

  • 1. päev. Tervislik kehakaal, ülekaal ja rasvumine. Ülekaalu ja rasvumise hindamine: KMI jt näitajad, nende mõõtmine. Kehakaalu mõjutavad faktorid. Erinevad kehakaalu langetamise viisid, nende mõju tervisele. Kaalu langetavad operatsioonid. Liikumine ja kehakaal. Raskused kaalu langetamisel. Kaalugrupid ja individuaalne nõustamine. Toidulisandid kaalu langetamiseks.
  • 2. päev. Praktika: süsivesikute teooria ja GK teooria kordamine. Kaalu langetava päevamenüü koostamine. Kaalulangetaja menüüde analüüs ja kaalunõustamise alused.
    Kodune ülesanne: järgida 2 nädalat tasakaalustatud menüüd ning GK-dieeti ja viia läbi üks kaalulangetamise nõustamine.

märts 2020
7. tsükkel – Eaka toitumine. Söömishäired.

  • 1. päev.  Annely Soots. Söömishäired, nende tekkepõhjused ja sümptomid. Toitumispsühholoogia. Kaal ja stress. Perepsühholoogia. Emotsionaalne söömine. Alakaalu põhjused, hindamine, ohud. Kaalu tervislik tõstmine. Praktika: kaalu tõstva 2 päeva menüü koostamine, kasutades toitainetetihedaid toite.
  • 2. päev. Triin Muiste. Toitumissoovitused ja toitainete vajadus vanas eas. Eaka toitumist mõjutavad faktorid, toitumis- ja terviseprobleemid, sh ala- ja ülekaal, sarkopeenia. Ühe eaka toitumisnõustamise praktiseerimine. 

aprill 2020
8. tsükkel – Lapse toitumine (arvuti vajadus). Raseda ja imetava ema toitumine.

  • 1. päev. Triin Muiste. Imiku lisatoitmine. Toitainetevajadus lapseea erinevatel perioodidel. Lapsele menüü koostamine lapse iga ja individuaalsust ning perekonna võimalusi ja eripärasid silmas pidades. Laste toitumisnõustamise eripära. Praktika: Lapsele menüü koostamine (erinevates gruppides koostatakse menüü erinevates vanustes lastele), ühe lasteaia menüü analüüs.
  • 2. päev. Külli Holsting. Toidu- ja toitumissoovitused rasedale. Erinevad rasedusaegsed terviseprobleemid ning nendepuhused toitumissoovitused. Toidulisandid ja rasedus. Taimetoitlus ja rasedus. Isu muutused raseduse ajal. Imetava ema toitumine.
    Kodune ülesanne: nõustada ühte last ja rasedat.

mai 2020
9. tsükkel. Kliendijuhtumid, tõenduspõhine nõustamine. Anatoomia-füsioloogia.

  • 1. päev. Annely Soots. Juhtumiteooria ja juhtumi vormistamine. Nõustamise protsessi etapid. Kliendijuhtumite arutelu. Toitumisalases teabes orienteerumine, teabeallikate kasutamine, kliendi juhendamine sobivate valikute tegemisel, individuaalse tasakaalustatud menüü koostamisel ning füüsilise aktiivsuse korrigeerimisel. Internetis pakutava kriitiline hindamine.
    Referaadi kirjutamise juhendamine, teemade valimine.
    Kodune ülesanne: ühe kliendijuhtumi vormistamine arvestuseks.
    Kodune ülesanne: nõuetekohase 2-3 leheküljelise referaadi kirjutamine toitumisnõustaja kompetentsi kuuluval teemal.
  • 2. päev.  Annely Soots. Erinevate elundkondade anatoomia-füsioloogia: meeleelundid, närvisüsteem, luud ja liigesed, südame-veresoonkond ja veri, kuse-suguelundkond, hingamiselundkond, hormonaalne-, immuun- ja lümfisüsteem. Toitumisnõustajale vajalikud teadmised, seosed kliendi terviseprobleemidega. Haigusseisundid, millega toitumisnõustaja oma töös kokku puutub. 

juuni 2020
10. tsükkel – Seedeelundkonna anatoomia-füsioloogia ja seedimise toetamine toitumisega.

  • 1. päev. Seedekulga anatoomia ja füsioloogia; Valkude, toidurasvade ja süsivesikute seedimine ja imendumine. Seedeensüümid. Seedehäirete tekkimine ja toitumissoovitused, lähtudes füsioloogiast.
  • 2. päev. Toitumisnõustamine kergemate seedevaevuste puhul, nõustaja pädevus diagnoositud haigustega isikutega töötamisel. Soolestiku seotus teiste organsüsteemidega. Seedimise toetamine tervisliku toitumisega. Kõhukinnisus, reflukstõbi, puhitus jt seedimisega seotud tervisehäired ja toitumine. Seedehäiretega isikule menüü koostamine ja nende toitumisnõustamine.
    Kodune ülesanne: nõustada ühte seedevaevustega isikut.

juuli 2020
11. tsükkel – Esmaabi. Toiduohutus, töötubade läbiviimine. Tervislik liikumine ja tervisesportlase toitumisnõustamine (arvuti vajadus).

  • 1. päev. Reet Saia. Kannatanu seisundi hindamine, eluohtliku seisundi äratundmine, esmaabi äkkhaigestumiste korral: infarkt, ohtlik kõhuvalu, allergilised seisundid, diabeet, lämbumine, minestamine, mürgistused, šokk. Stabiilse küliliasendi ja elustamise harjutamine
  • 2. päev. Laivi Mesikäpp. Toiduhügieeni alused. Toidu- ja toidu valmistamise ohutus. Toiduhügieen töötubade läbiviimisel. Seadusest tulenevad nõuded.
  • 3. päev. Eliisa Lukk. Lihaskond. Tõenduspõhised liikumissoovitused. Mittevõistleva terviseportlase toitumine ja menüü koostamise alused. Energiabilanss ja energiavajadus. Rasvunu sportimine. Toitumisnõustaja pädevus sportiva inimese nõustamisel. Veevajadus, spordi- ja energiajoogid. Toidulisandid ja sportimine. Spordis keelatud ained. Liigse füüsilise koormuse negatiivne mõju kehale. Praktika: Ühe spordiala harrastussportlase nõustamise läbiviimine, sh menüü analüüs. NB! toitumisnõustaja ei õpi baasõppe tasemel sportlase toitumist, see on jätkuõppe teema.
    Kodune ülesanne: nõustada ühte tervisesportlast.

august 2020
12. tsükkel – Klienditeeninduse alused, suhtlemine probleemide korral. Vaimse tervise toetamine toitumisega (arvuti vajadus). Eridieedid ja koostöö. Südame-veresoonkonnahaiguste ja diabeedi ennetamine. 

NB! Juhtumi ja referaadi esitamise tähtaeg.

  • 1. päev. Klienditeeninduse alused. Probleemsed kliendid, nendega toimetulek. Inimeste toitumiskäitumise kujunemine, selle mõjutajad. Kliendi motiveerimine ja jõustamine. Enesega toimetulek, kui kliendid ei edene. Läbipõlemise ilmingud, selle ärahoidmine. Enesekehtestamise teooria. Agressiivne, allaheitlik ja kehtestav suhtlemisstiil. Kliendi ja toitumisnõustaja õigused. Enesekehtestamise praktika.
  • 2. päev. Eluviisi mõju terviseseisundile; metaboolse sündroomi ja II tüüpi diabeedi kujunemine. Toitumise seos enamlevinud haigustega (osteoporoosi ja vähi ennetamine), haigestumise riski vähendamine toitumise abil (südame-veresoonkonnahaigused – kõrge kolesteroolitase ja vererõhk). Toitumisnõustaja kompetentsuse piirid ja koostööpunktid. Praktiseeritakse erinevate terviseprobleemide puhul nõustamist nõustamisplaane koostades.
  • 3. päev. Vaimse tervise toetamine tasakaalustatud toitumisega. Stress ja toitumine. Erinevate toitainete puuduse ja tasakaalustamata toitumise mõju vaimsele seisundile (õpi- ja keskendumisvõimele, meeleolule, energiatasemele). Eridieedid, koostöö toitumisterapeutide ja meedikutega. Toitumisnõustajale vajalikud teadmised ja oskused, pädevuse piirid. Harjutatakse menüüde koostamist toitumisterapeudi poolt saadud juhiste alusel.

september 2020
13. tsükkel. Toiduallergia ja -talumatus. Referaatide arutelu, tõenduspõhine toitumine, toitumisest kirjutamine jms.

NB! Kursuse läbimine ei anna luba pakkuda klientidele toidutalumatuse teste ning määrata eliminatsioonideete. see vajab lisakoolitust.

  • 1. päev. Kliendi nõustamine ja menüüde koostamine toidutalumatuse ja -allergia korral. Edasisuunamise ja koostöövajaduse leidmine.
    Kodune ülesanne: esitada kahe nädala gluteeni- ja piimavaba dieedi kogemuse kirjeldus.
  • 2 päev. Arutletakse referaatide teemadel jt toitumisega seotud huvitavatel/vajalikel teemadel laiemalt. 

oktoober 2020
14. tsükkel. Taimetoitlus. Psüühikahäired jt keerulisemad nõustamisjuhtumid.

  • 1. päev. Taimetoitluse erinevad vormid, ohud ja kasulikkus. Vegani menüü analüüs ja toidulisandite vajadus. Erinevad sh ekstreemsed puhatuskuurid ja nende tervislikkus.
  • 2. päev. Erinevad psüühikahäired ja toitumisnõustaja pädevus ning koostöö arstide, psühholoogide ja toitumisterapeutidega. Suhtlemise alused. Depressiooni, ärevuse jt testid. Psüühikahäiretega klientide toitumisnõustamine. 

november 2020
15. tsükkel. Toitumisnõustaja igapäevatöö ja teooriaeksami arutelu. Toitumisnõustamise praktika.

  • 1. päev. Toitumisnõustamise teooriaeksam peab olema arvestatud – eksamitöö tehakse kodus, kasutada võib kõiki õppematerjale ja internetti. Eesmärk on osata leida kiiresti õiget tõenduspõhist teavet. Menüüde analüüside arutelu ja nendele hinnangu andmine. Toitumisnõustamine, eetika, kompetents erinevatel tasemetel, teenuse kvaliteedi kindlustamine. Supervisioon. Oma ettevõtte loomine, teenuse reklaamimine ja tasu küsimine. Erinevad tegevusvaldkonnad, sh töötubade läbiviimine ja töö kliendigruppidega. Andmekaitse ja nõustamise dokumenteerimine. Meeskonnatöö alused ja meeskonna moodustamine. 
  • 2. päev. Õpilasel peab olema nõustamise praktiline kogemus vähemalt 8 kliendi nõustamisega. Õpilane viib läbi toitumisnõustamise seansi ninmg annab tagasiside kaasõpilasele toitumisnõustamise kohta.  

november 2020 – jaanuar 2021
16. tsükkel
Iseseisev töö klientidega õpetaja supervisiooni all (kokku õppimise jooksul 15 kliendi nõustamine)

jaanuar 2021
NB! Toitumistrerapeudiõppes jätkamisel ei pea seda tsüklit läbima!
17. tsükkel Tervisenõustaja toitumise alal praktika. Menüüde arvestus.

  • 1. päev. Tervisnõustaja toitumise alal igapäevatöö, nõustamisjuhtumite arutamine. Toiduallergiaga ja -talumatustega, taimetoitlaste ja terviseprobleemidega klientide nõustamine, toitumisnõustamise plaanide koostamine. Juhtumite analüüsid – erinevad keerulisemad kliendijuhtumid, koostöö teiste spetsialistidega. Toitumisnõustaja tööstress, läbipõlemise ennetamine. Jätkukoolitused.
  • 2. päev. Tervisenõustaja toitumise alal tööpraktika. Teenuse kvaliteedi kindlustamine, kovisioon ja supervisioon. Toitumisterapeudiks ja funktsionaalse toitumise nõustajaks edasiõppimine. Menüüde analüüsid.

Enne lõpetamist esitada essee “Mina tervisenõustajana toitumise alal”