Toitumisnõustaja (I-II moodul)

↑ Algavad kursused (kliki peale, et näha täpsemat kirjeldust ning ajakava) ↑

Tervisekooli TOITUMISNÕUSTAJA õpe koosneb kahest moodulist. TOITUMISTERAPEUDIÕPPESSE saab edasi minna vaid siis, kui toitumisnõustajaõpe on läbitud täies mahus ning kõik arvestused on sooritatud.

Seoses koroonaviiruse levikuga toimub 2020. aasta lõpus ja 2021. aasta alguses õpe Tervisekoolis läbi interneti (kasutades selleks programme Zoom ja Skype). Anname enda poolt kõik, et õpe oleks korraldatud võimalikult sujuvalt ja mugavalt. Internetipõhise õppe tõttu oleme praktilise toiduvalmistamise koolis asendanud virtuaalselt kättesaadavate toiduvalmistamise videote vaatamisega. 

ÕPPEPLAAN

LÜHITUTVUSTUS: TOITUMISNÕUSTAJA ÕPE (vastab kutsestandardi 5. tasemele). Tervisekoolis käsitleme toitumisnõustaja kutsestandardi tasemel tervise edendamise teemasid läbi toitumise funktsionaalsuse. Õpime, kuidas toit ja toidus sisalduvad toitained mõjutavad meie kehalisi funktsioone. Õpe on praktiline, anname toitumisnõustajale vajalikud teadmised ja oskused neid praktilises kliendinõustamises rakendada. Teadmised ja oskused omandatakse etapiviisiliselt, järgmine etapp toetub eelmises omandatud teadmistele ja oskustele.

TOIMUMISE AEG JA KOHT: Koolitused toimuvad Tervisekooli ruumides Tallinnas Pirita tee 26c-33 ja Tartus Kalevi 108 või internetikeskkonnas. Kõikide õppepäevade algus on 9.30. Õppepäeva orienteeruv lõpp on 16.00-16.30. Õppepäeva pikkus on 8 tundi, millele lisandub praktiline nõustamine ja iseseisev töö. 

KUIDAS TULLA ÕPPIMA: Õppija kirjutab kooli astudes motivatsioonikirja ning esitab koolile avalduse, elulookirjelduse ning koopia kooli lõputunnistusest. Täida see blankett ja saada merike@tervisekool.ee. Lisainformatsiooni küsi telefonidel +372 7 441 340 ja +372 50 825 96 ning e-kirja teel aadressilt merike@tervisekool.ee. Vajadusel viiakse õpilasega läbi vestlus kas enne kooli astumist või esimeste toitumisnõustaja koolituse tsüklite jooksul.

ÕPE ON TASULINE: Kahe mooduli tasu on kokku 2475 eurot (465 eurot ja 2010 eurot). Tasumine kuumaksetena (134-155 eurot kuus).

TOITUMISNÕUSTAJA TASEMEL ÕPE KOOSNEB KAHEST MOODULIST:

  • I moodul TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE koosneb 6 õppepäevast (48 auditoorse õppe tundi) ja sobib kõigile huvilistele, ka nendele, kes ei soovi edasi õppida toitumisnõustajaks. 
  • II moodul TOITUMISNÕUSTAJA ÕPE koosneb 30 õppepäevast. Kokku 240 auditoorse õppe tundi.

Tundide arv I ja II moodulis kokku 550 tundi (sh 288 auditoorse õppe tundi (177/111), 262 tundi iseseisvat õpet) 

Muu oluline info:

I MOODUL 
TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED JA TOIDU VALMISTAMINE

  • Kokku 48 tundi teooria- ja praktikaõpet (vastavalt 36 & 12 tundi) ning 22 tundi iseseisvat tööd.
  • Õppija saab palju lisalugemist, kooli õpikud ja toiduretsepte ning toiduvalmistamise juhiseid.
  • Hind 465 eurot (kolmes osas, iga kuu 155 eurot, hind sisaldab käibemaksu).

Sobib kõigile, ei pea jätkama toitumisnõustaja õppega. Koolitusel käsitletakse nii tervisliku toitumise aluseid kui õpetatakse neid praktikas rakendama. Õppija saab ligipääsu kooli õppematerjalidele, Soovijad saavad edasi õppida TOITUMISNÕUSTAJAKS.

I mooduli ÕPPEPÄEVAD, KOOLITAJAD & ÕPPEPÄEVADE SISU LÜHITUTVUSTUS

1. TSÜKKEL – TASAKAALUSTATUD TERVISLIKU TOITUMISE ALUSED

  • 1. päev. TEOORIA. Annely Soots. 
    Teooriaõppe teemad: Eesti ja Põhjamaade toitumis- ja liikumissoovitused, erinevad toitumispüramiidid, toitumise kvaliteedi hindamise mõõdikud. Tasakaalustatud menüü olemus, päevamenüü planeerimine. Taimetoidu osakaalu, taimsete toidurasvade osakaalu, vitamiinide-mineraalainete ja fütotoitainete osakaalu suurendamine menüüs (sh toortoit, idandamine ja hapendamine, kasulikumad kuumtöötlemise viisid).
  • 2. päev. PRAKTILINE RAKENDAMINE. Mari-Liis Väli, Pille Javed või Triin Muiste.
    Teooriaõppe teemad: Köögivilja osakaalu suurendamise võimalused (vokiroad, aurutamine, salatid jt), puuviljade ja marjade tarbimise osakaalu suurendamise võimalused (tervikpuuviljad, lisandina teistele toitudele, mahlana, smuutina jm viisil).
    Praktikaõppe teemad: Erinevate menüüde ülevaatamine (tervislikkuse ja toitainete osas tasakaalustatuse hindamine) ning tasakaalustamine kasutades portsjonitesüsteemi.
    Iseseisev õpe (videod): Erinevate taimetoidurikaste retseptide põhjal toitude valmistamine ja päevamenüü koostamine.

2. TSÜKKEL – TASAKAALUS MENÜÜ RASVADE JA VALKUDE SEISUKOHAST

  • 1. päev. TEOORIA. Annely Soots, Pille Javed või Triin Muiste. 
    Teooriaõppe teemad: Rasvad/lipiidid ja valgud toidus ja inimkehas. Toitumisnormid. Loomsed ja taimsed toiduained: piima- ja lihatooted, muna ja kala/mereannid, siseelundid; seemned, pähklid, taimeõlid, avokaado. Kasutamine toidus, nende kaloraaž, valkude-, rasvhapete- ja kolesteroolisisaldused, menüüsse planeerimine. Õlide tootmine ja kvaliteet. Rasvade ja õlide kuumutamine, rafineerimine, suitsemispunktid. Hüdrogeenitud rasvad.
  • 2. päev. PRAKTILINE RAKENDAMINE. Mari-Liis Väli, Pille Javed või Triin Muiste.
    Teooriaõppe teemad: Liha- ja piimatoodete ning siseelundite tarbimise võimalused ja tervislikud kogused, tervislikumad valikud ja toiduvalmistamise viisid. Kala ja mereandide ning pähklite/seemnete suurema ja tervislikul viisil tarbimise võimalused.
    Praktikaõppe teemad: Erinevate menüüde ülevaatamine (tervislikkuse ja toitainete osas tasakaalustatuse hindamine) ning tasakaalustamine, sh rasvhapete tasakaalustamine kasutades postrjonitesüsteemi.
    Iseseisev õpe (videod): Erinevate valgu- ja toidurasvarikaste retseptide põhjal toitude valmistamine ja päevamenüü koostamine.

3. TSÜKKEL – TASAKAALUS MENÜÜ SÜSIVESIKUTE SEISUKOHAST. TERVISLIK KEHAKAAL

  • 1. päev. TEOORIA: SÜSIVESIKUD TOIDUS. Mari-Liis Väli, Pille Javed, Tiin Muiste või Eva-Liisa Kaaristo.
    Teooriaõppe teemad: Kiired ja aeglased süsivesikud. Kaun- ja teravili, köögi- ja puuvili. Suhkrud, kunstsuhkrud. GI ja GK mõiste. Veresuhkru tasakaal ja toidu süsivesikud. Kaalulangetamist soodustavad toitumisviisid, kaalusõbralikud toiduvalikud.
  • 2. päev. PRAKTILINE RAKENDAMINE. KEHAKAAL. Mari-Liis Väli, Pille Javed, Tiin Muiste või Eva-Liisa Kaaristo.
    Teooriaõppe teemad: Süsivesikurikaste toiduainete tarbimissoovitused. Nende kasutamine toitudes, menüüde tasakaalustamine. Tervislik maiustamine. Kaalu langetamise üldpõhimõtted.
    Praktikaõppe teemad: Erinevate menüüde ülevaatamine (tervislikkuse ja toitainete osas tasakaalustatuse hindamine) ning tasakaalustamine, sh toidurasvade ja süsivesikute tasakaalustamine kasutades portsjonitesüsteemi ning arvestades toidukordade süsivesikulist koostist.
    Iseseisev õpe (videod): Erinevate süsivesikurikaste retseptide põhjal toitude valmistamine ja päevamenüü koostamine.

II MOODUL
TOITUMISNÕUSTAJA

  • Kestvus 17 kuud (30 õppepäeva), sh kaks kuud iseseisvat kliendinõustamise praktikat (vajadusel koolitajapoolse supervisiooniga). Õppija soovil koostame personaalse õppekava, mis võimaldab õpet läbida ka ühe aastaga.
  • Hind 2010 eurot (15 kuud, 134 eurot kuus). 
  • Tundide arv II moodulis 480 tundi (sh 240 auditoorse töö tundi (141 teooria- ja 99 praktikaõpet), 240 tundi iseseisvat tööd.

II mooduli ÕPPEPÄEVAD, ÕPETAJAD, ÕPPEPÄEVADE SISU LÜHITUTVUSTUS

4. TSÜKKEL

  • 1. päev. VITAMIINID JA MINERAALAINED, TOIDULISANDID JA LISAAINED (ARVUTI VAJADUS). Annely Soots, Pille Javed või Külli Holsting
    Praktikaõppe teemad: Toitumisnõustajale igapäevatöös vajalik teave, sagedasemad teemad nõustamistel. Erinevate õppematerjalide ja andmebaaside kasutamise juhendamine. Erinevad vitamiinide ja mineraalainete vormid toidulisandites, ohud nende tarbimisel. Toitumisnõustaja pädevus ja eetika lisandite määramisel. Toiduainete ja – lisandite koostise hindamine (siltide lugemine).
    Iseseisva töö esitamine: Piimatoodetevaba B-grupi vitamiinide ja kaltsiumirikka kahe päeva menüü koostamine. Eesmärk on tutvuda kaltsiumi- ja B-vitamiiniderikasterikaste toiduainetega, otsida toiduretsepte ning koostada tasakaalus päevamenüüd. Menüüd ei hinnata.
    Iseseisev õpe:
    • Videoloeng “Vitamiinid” iseseisvaks kuulamiseks. Annely Soots. Vitamiinide tarbimise erinevad tasemed. Igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Erinevad vitamiinid: vesi- ja rasvlahustuvad. Kõikide vitamiinide lühitutvustus, mõju tervisele, sisaldus toidus, toidulisandina manustamine. Ohud ala- ja ületarbimisel.
    • Videoloeng “Mineraalained” iseseisvaks kuulamiseks. Sirli Kivisaar. Makro- ja mikroelemendid, kehale vajalikud ja mittevajalikud. Tarbimise erinevad tasemed, igapäevane vajadus ja ohutud suurimad annused. Erinevate mineraalainete – bioelementide kirjeldus, mõju tervisele, sisaldus toidus. Ohud ala- ja ületarbimisel.
  • 2. päev. PÕHITOITAINED. Annely Soots või PIlle Javed. 
    Teooriaõppe teemad: Toitumisnõustaja tasemel vajalik teave. Põhitoitained ja vesi – tarbimissoovitused, terviseriskid üle- ja alatarbimisel. Tõenduspõhised andmebaasid jt infoallikad. Erinevad süsivesikud ning nende seosed tervisega. Erinevad toidurasvad ja õlid ning lipiidide ainevahetus kehas. Valkude osatähtsus ja biorollid. Aminohapete ja õlilisandid – toitumisnõustaja kompetents nende soovitamisel.
    Iseseseisva töö esitamine: Kontrolltöö põhitoitainetest. Toitumisnõustaja teooriaeksam. Tööd on hindelised (arvestatud/arvestamata).  

5. TSÜKKEL

  • 1. päev. MENÜÜ KOOSTAMINE (ARVUTI VAJADUS). Mari- Liis Väli või Triin Muiste.
    Teooriaõppe teemad: Vitamiinide- ja mineraalaineterikka ning tasakaalus põhitoitainetega menüü koostamine portsjonitesüsteemi kasutades. Tarbitava toidu kvantiteet ja kvaliteet. Tasakaalustatud päevamenüü toiduainete kvaliteeti silmas pidades. Menüü koostamise juhise tutvustus.
    Praktikaõppe teemad: Toitainete osas tasakaalus menüü koostamine. Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase toitainete mõttes tasakaalus menüü, mis oleks valmis esitamiseks kliendile.
  • 2. päev. MENÜÜ ANALÜÜS JA KOOSTAMINE (ARVUTI VAJADUS). Hiie Järva või Sirle Nukk.
    Teooriaõppe teemad: Menüü koostamise alused ja analüüs tõenduspõhist toitumisprogrammi (NutriData) kasutades. Toidulisandite vajaduse väljaselgitamine kliendi menüüd analüüsides, koostöövajadus teiste spetsialistidega lisandite määramisel.
    Praktikaõppe teemad: Toitainete osas tasakaalus menüü koostamine toitumisprogrammi kasutades ning portsjoneid arvestades (koostatakse üks nõuetekohane menüü analüüs). Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase toitainete mõttes tasakaalus menüü portsjonitesüsteemis, mis on kontrollitud Nutridata programmiga.
    Iseseisva töö esitamine: ühe Eestis pakutava menüü 2 päeva analüüs. Töö on hindeline (arvestatud/arvestamata).

6. TSÜKKEL
NB! Kaasa võtta GK ja süsivesikute õppematerjalid I moodulist!

  • 1. päev. TERVISLIK KEHAKAAL. Annely Soots, Sirli Kivisaar, Pille Javed, Triin Muiste või Mari-Liis Väli. 
    Teooriaõppe teemad: Alakaal, ülekaal (sh rasvumine) ja nende hindamine, kehakaalu mõjutavad faktorid. Erinevad kehakaalu langetamise viisid, nende mõju tervisele, sh kaalu langetavad operatsioonid ja toidulisandid. Liikumine ja kehakaal. Kaalugrupid ja individuaalne nõustamine.
  • 2. päev. KAALUNÕUSTAMISE PRAKTIKA, MENÜÜ KOOSTAMINE KLIENDILE. Hiie Järva, Triin Muiste, Pille Javed või Mari-Liis Väli.
    Teooriaõppe teemad: ETS ja ETTA toitumisnormid, erinevad toitumise kvaliteeti hindavad skaalad. Toitumisnormid kaalulangetajale. Süsivesikute- ja GK teooria kordamine. Kaalulangetaja (rasvunud kliendi) toitumis- ja liikumisnõustamine.
    Praktikaõppe teemad: Kaalulangetajate menüüde analüüs. Kaalu langetava päevamenüü koostamine. Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase 1-päevase toitainete mõttes tasakaalus (sh tasakaalus süsivesikutega) menüü, mis oleks valmis esitamiseks kliendile.
    Iseseisva töö esitamine: Toitaineterikka tasakaalus süsivesikutega (madala GK-ga) 2 nädala menüü koostamine iseendale ja selle järgimine. Õppija esitab isikliku kogemuse kirjelduse. Töö on hindeline (arvestatud/arvestamata).

7. TSÜKKEL

  • 1. päev. TOITUMISNÕUSTAMISE ALUSED. Mari-Liis Väli, Pille Javed, Triin Muiste, Annely Soots või Külli Holsting. 
    Teooriaõppe teemad: Toitumisnõustamise olemus, koostöö teiste tervishoiu- ja toitumisala töötajatega. Toitumisspetsialistide erinevad tasemed, pädevuse piirid toitumisnõustajate meeskonnas jt spetsialistidega koostöös. Kutsestandard. Baas- ja jätkukoolitused. Toitumisnõustaja vastuvõtt jt tööülesanded. Nõustamise protsess. Toitumisnõustamise dokumenteerimine, andmekaitse ja konfidentsiaalsus. Teiste teenuste vajadus, kliendi edasisuunamine. Meeskonnatöö alused. Laiendatud meeskonnaliikmed ja nende funktsioonid.
    Praktikaõppe teemad: Nõustamise dokumentatsiooni kasutamise praktika. Toitumisnõustamise seansi demonstratsioon.
  • 2. päev. NÕUSTAMISE TEHNIKAD. Annely Soots või Sirli Kivisaar. 
    Teooriaõppe teemad: Nõustamise teooria, selle erinevus tavasuhtlusest ja konsulteerimisest ning informeerimisest. Nõustamise efektiivsuse hindamine. Kliendi kuulamine ja intervjueerimine, efektiivsed ja ebaefektiivsed suhtlemistehnikad. Kliendi õpetamine.
    Praktikaõppe teemad: Aktiivse kuulamise praktika, näidisnõustamise vaatlemine.

8. TSÜKKEL

  • 1. päev. ANATOOMIA-FÜSIOLOOGIA PÕHITEADMISED. Annely Soots või Pille Javed.
    Teooriaõppe teemad: Erinevate elundkondade anatoomia-füsioloogia: meeleelundid, närvisüsteem, luud ja liigesed, südame-veresoonkond ja veri, kuse-suguelundkond, hingamiselundkond, hormonaalne-, immuun- ja lümfisüsteem. Toitumisnõustajale vajalikud teadmised, seosed kliendi terviseprobleemidega. Erinevate elundkondadega seotud terviseprobleemid, millega toitumisnõustaja oma töös kokku puutub – toitumisnõustaja pädevus ja koostöö meditsiinitöötajatega.
    Iseseisev õpe: Videoloeng “Anatoomia-füsioloogia” iseseisvaks kuulamiseks.
  • 2. päev. KLIENDIJUHTUMID & TÕENDUSPÕHISUS. Annely Soots, Pille Javed või Eliisa Lukk.
    Teooriaõppe teemad: Juhtumiteooria kasutades nõustamisprotsessi ja juhtumi nõuetekohane vormistamine. Nõustamise protsessi etapid. Õppijate kliendijuhtumite arutelud. Toitumisalases teabes orienteerumine, kasutatava info tõenduspõhisus. Teabeallikate kasutamine, usaldusväärsed allikad internetis. Kliendi juhendamine sobivate valikute tegemisel. Referaadi kirjutamise juhendamine, teemade valimine. Toitumisest kirjutamine, ettekannete koostamine ja korrektne viitamine.
    Iseseisva töö esitamine: Üks nõuetekohane kliendijuhtum. Üks nõuetekohane 2-3 leheküljeline referaat toitumisnõustaja kompetentsi kuuluval teemal. Tööd on hindelised (arvestatud/arvestamata).

9. TSÜKKEL

  • 1. päev. LAPSE TOITUMINE JA TOITUMISNÕUSTAMINE (ARVUTI VAJADUS). Hiie Järva või Triin Muiste. 
    Teooriaõppe teemad: Imiku lisatoitmine. Toitainetevajadus lapseea erinevatel perioodidel. Lapsele menüü koostamine lapse iga ja individuaalsust ning perekonna võimalusi ja eripärasid silmas pidades. Laste toitumisnõustamise eripära.
    Praktikaõpe teemad: Lapsele menüü koostamine (erinevates gruppides koostatakse menüü erinevates vanustes lastele), ühe lasteaia menüü analüüs. Õppija koostab õppepäeva lõpuks grupitööna ühe nõuetekohase 2-päevase toitainete mõttes tasakaalus menüü lapsele.
    Iseseisev töö: Ühe lapse toitumisnõustamine.
  • 2. päev. EAKA TOITUMINE JA TOITUMISNÕUSTAMINE. 
    Annely Soots, Pille Javed, Triin Muiste või Sirli Kivisaar.
    Teooriaõppe teemad: Toitumissoovitused ja toitainete vajadus vanas eas. Eaka toitumist mõjutavad faktorid, toitumis- ja terviseprobleemid, sh ala- ja ülekaal, sarkopeenia.
    Praktikaõppe teemad: Ühe eaka toitumisnõustamise praktiseerimine kaasõppija peal.

10. TSÜKKEL

  • 1. päev. RASEDA JA IMETAVA EMA TOITUMISNÕUSTAMINE. Külli Holsting. 
    Teooriaõppe teemad: Toidu- ja toitumissoovitused rasedale. Erinevad rasedusaegsed terviseprobleemid ning nendepuhused toitumissoovitused. Toidulisandid ja rasedus. Taimetoitlus ja rasedus. Isu muutused raseduse ajal. Imetava ema toitumine.
    Praktikaõppe teemad: Rasedale menüü koostamine. Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase 2-päevase toitainete mõttes tasakaalus menüü rasedale.
    Iseseisev töö: Ühe raseda toitumisnõustamine. 
  • 2. päev. SÖÖMISHÄIRED ja TÕHUSTATUD TOITUMINE. Annely Soots, Sirli Kivisaar, Pille Javed, Eliisa Lukk, Mari-Liis Väli või Reet Saia. 
    Teooriaõppe teemad: Söömishäired, nende tekkepõhjused, sümptomid ja hindamine. Söömishäirete ja kehakaaluga seotud psühholoogilised, sh perepsühholoogilised faktorid, emotsionaalne söömine jms. Toitumisnõustaja pädevus söömishäire märkamisel ja koostöö teiste spetsialistidega.
    Alakaalu põhjused, hindamine, ohud. Kaalu tervislik tõstmine. Tõhustatud toitumine. Toidulisandid, suurendatud toitaianetesisaldusega toidud/joogid.
    Praktikaõppe teemad: Kaalu tõstva 2 päeva menüü koostamine, kasutades toitainetetihedaid toite. Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase 1-2-päevase toitainete mõttes tasakaalus suure energiasisaldusega menüü, mis oleks valmis esitamiseks kliendile.

11. TSÜKKEL

  • 1. päev. SEEDEKULGA ANATOOMIA, SEEDIMISE FÜSIOLOOGIA JA BIOKEEMIA PÕHITEADMISED. Annely Soots, Pille Javed või Eliisa Lukk. 
    Teooriaõppe teemad: Seedeelundkonna anatoomia. Valkude, toidurasvade ja süsivesikute seedimine ja imendumine. Seedeensüümid. Mikrobioota. Seedehäirete tekkimise seos toitumisega lähtudes füsioloogiast.
  • 2. päev. SEEDIMISE TOETAMINE TOITUMISEGA. Annely Soots, Pille Javed, Triin Muiste või Eliisa Lukk. 
    Teooriaõppe teemad: Sagedasemad seedehäired haigusdiagnoosita isikutel. Toitumisnõustamine lähtudes anatoomia-füsioloogia ja biokeemia põhiteadmistest. Toitumisnõustaja kompetentsus ja koostöö teiste spetsialistidega.
    Praktikaõppe teemad: Tasakaalus seedimist toetava menüü koostamine.
    Iseseisev töö: Ühe kergema seedevaevusega isiku toitumisnõustamine.

12. TSÜKKEL

  • 1. päev. TUGIELUNDKOND JA TERVISLIK LIIKUMINE (ARVUTI VAJADUS). Mari-Liis Väli või Eliisa Lukk.
    Teooriaõppe teemad: Luu- ja lihaskond, liigesed, sidemed ja kõõlused: anatoomia-füsioloogia ja energia tootmise põhimõisted. Tõenduspõhised soovitused tervislikuks liikumiseks, treenimise ja toitumise põhimõtted individuaalsusest lähtudes, energiabilanss ja energiavajadus.
    Praktikaõppe teemad: Õppija koostab õppepäeva lõpuks ühe nõuetekohase 2-päevase toitainete mõttes tasakaalus menüü suurema energiavajdusega tervisespordi harrastajale.
    NB! Toitumisnõustaja ei õpi baasõppe tasemel sportlase toitumist, see on jätkuõppe teema.
  • 2. päev. ESMAABI. Reet Saia. 
    Teooriaõppe teemad: Kannatanu seisundi hindamine, eluohtliku seisundi äratundmine, esmaabi äkkhaigestumiste korral: infarkt, ohtlik kõhuvalu, allergilised seisundid, diabeet, lämbumine, minestamine, mürgistused, šokk.
    Praktikaõppe teemad: Stabiilse küliliasendi ja elustamise harjutamine.

13. TSÜKKEL 

  • 1. päev. TOIDUHÜGIEEN JA TÖÖTUBADE LÄBIVIIMINE. Laivi Mesikäpp.
    Teooriaõppe teemad: Toiduohutus toidu valmistamisel. Toidutöötubade läbiviimine (sh toiduhügieen töötoas). Seadusest tulenevad nõuded.
    Praktikaõppe teemad: Ühe töötoa läbiviimise plaani koostamine grupitöös.
  • 2. päev. PROBLEEMSED KLIENDID, NENDEGA TOIMETULEK. Annely Soots või Sirli Kivisaar. 
    Teooriaõppe teemad: Toitumisharjumused ja nende kujunemine, perekonna ja stressi mõju, raskused nõustamisel. Kliendi motiveerimine ja jõustamine. Enesega toimetulek, kui kliendid ei edene. Läbipõlemise ilmingud, selle ärahoidmine. Raske klient toitumisnõustamises, suhtlemine probleemide korral, konfliktide lahendamine. Enesekehtestamise teooria: agressiivne, allaheitlik ja kehtestav suhtlemisstiil. Kliendi ja toitumisnõustaja õigused.
    Praktikaõppe teemad: Enesekehtestamise tehnikate harjutamine.

14. TSÜKKEL 

  • 1. päev. SÜDAME-VERESOONKONNAHAIGUSTE JA DIABEEDI ENNETAMINE. Pille Javed, Triin Muiste, Annely Soots või Eliisa Lukk
    Teooriaõppe teemad: Eluviisi mõju terviseseisundile. Toitumise seos enamlevinud haigustega, haigestumise riski vähendamine toitumise abil (südame-veresoonkonnahaigused, metaboolne sündroom, II tüübi diabeet, osteoporoos ja vähk). Terviseriskide kujunemise seos toitumisega lähtudes füsioloogiast. Toitumisnõustaja kompetentsuse piirid ja koostööpunktid.
    Praktikaõppe teemad: Esmase ja jätkunõustamise seansi läbiviimine kõrge südame-veresoonkonnahaiguse- ja diabeediriskiga isikule.
  • 2. päev. VAIMSE TERVISE TOETAMINE TOITUMISEGA. HAIGUSPUHUNE TOITUMISNÕUSTAMINE (ARVUTI VAJADUS). Pille Javed, Triin Muiste, Eliisa Lukk või Annely Soots.
    Teooriaõppe teemad: Vaimset tervist toetav toitumine. Aju terviseks vajalikud toitained (närvivahendusainete toimimiseks, energiaks, müeliini moodustamiseks jne) – biokeemia ja füsioloogia põhiteadmiste rakendamine. Erinevate toitainete puuduse ja tasakaalustamata toitumise ning stressi mõju vaimsele seisundile (õpi- ja keskendumisvõimele, meeleolule, energiatasemele). Toitumisnõustamine diagnoositud haiguste korral (tervisliku tasakaalustatud toitumise soovitamine, vajadusel koostöös teiste spetsialistidega). Seisundid, millal ei ole ohutu pakkuda tervislikku tasakaalus toitumist, mis vajavad eridieete.
    Praktikaõppe teemad: Praktiline toitumisnõustamine vaimse tervise toetamiseks.

15. TSÜKKEL

  • 1. päev. TAIMETOITLUS, VEGANLUS, “PUHASTAVAD DIEEDID”. Pille Javed või Triin Muiste. 
    Teooriaõppe teemad: Taimetoitluse erinevad vormid, ohud ja kasulikkus. Vegani menüü analüüs ja toidulisandite vajadus. Erinevad sh ekstreemsed puhastuskuurid jm dieedid, nende tervislikkus.
    Praktikaõppe teemad: Vegani menüü analüüs ja tervisliku, toitainete mõttes tasakaalus oleva vegani menüü koostamine.
    Iseseisva töö esitamine: Üks 2-päevane veganmenüü koos soovitustega kliendile. Töö on hindeline (arvestatud/mittearvestatud).
  • 2. päev. KLIENDITEENINDUSE ALUSED. PSÜÜHIKAHÄIRETE ÄRATUNDMINE JA KLIENDINÕUSTAMINE. Annely Soots. 
    Teooriaõppe teemad: Raske klient toitumisnõustamises. Suhtlemise eripära enamlevinud psüühiliste häiretega klientide puhul (sh söömishäired, isiksushäired, depressioonis klient, psühhootiliste ilmingutega, mäluhäirega vm klient). Koostöö psühholoogide/psühhoterapeutide/psühhiaatritega, nõustaja eneseabi.

16. TSÜKKEL
NB! Kursuse läbimine ei anna luba määrata eliminatsioonidieete. Õpilane peab saama enne superviseeritud praktikat testide nõustamisel (3-5 kliendi nõustamine on vajalik).

  • 1. päev. PIIRANGUTEGA MENÜÜDE TASAKAALUSTAMINE. Annely Soots, Triin Muiste, Pille Javed või Mari-Liis Väli. 
    Teooriaõppe teemad: Piirangutega menüüde järgimise põhjused: meedikute ja/või toitumisterapeutide poolt näidustustel soovitatud, näidustusteta teiste isikute poolt soovitatud või kliendi enda soovil dieedi järgimine. Toitumisnõustaja kompetents menüü tasakaalustamisel, kompetentsi piiride ületamine välistamisdieedi soovitamisel. Gluteenivaba dieedi juhised tsöliaakiahaiguse korral, koostöö toitumisterapeudiga.
    Praktikaõppe teemad: Menüüde tasakaalustamine juhtudel, kus menüüst on näidustustel välja jäetud gluteeni sisaldavad toiduained, piimatooted, muna vm olulised toiduained. Nende toiduainete asendamine samaväärsetega.
    Iseseisva töö esitamine: Toitaineterikka tasakaalus piirangutega 2 nädala menüü koostamine iseendale ja selle praktiseerimine.
  • 2. päev. TOITUMISNÕUSTAJA PRAKTILINE IGAPÄEVATÖÖ. Annely Soots, Mari-Liis Väli, Triin Muiste või Pille Javed.
    Teooriaõppe teemad: Toitumisnõustajana tööle asumine: reaalne tööpäev ja tööülesanded, erinevad tegevusvaldkonnad, sh töötubade läbiviimine ja töö kliendigruppidega. Ettevõtluse alustamine, teenuse reklaamimine ja tasu küsimine. Dokumentatsioon ja andmekaitse.
    Praktikaõppe teemad: Toitumisnõustamise praktiseerimine ja nõustamise dokumenteerimine.
    Iseseseisva töö esitamine: Üks 2-päevane menüü koos soovitustega kliendile. Töö on hindeline (arvestatud/mittearvestatud).

17. TSÜKKEL

  • 1. päev. TOITUMISNÕUSTAMISE PRAKTILINE HARJUTAMINE. Annely Soots, Hiie Järva, Triin Muiste või Pille Javed.
    Praktikaõppe teemad: Õppija viib läbi toitumisnõustamise seansi ning annab tagasiside enda ja kaasõppijate toitumisnõustamistele. Õppijal peab olema nõustamise praktiline kogemus vähemalt 5 kliendi nõustamisega.
  • 2. päev. TOITUMISNÕUSTAMISE TEOORIA JA PRAKTIKA. Annely Soots, Mari-Liis väli, Triin Muiste või Pille Javed.
    Teooriaõppe teemad: Toitumisnõustaja, toitumisterapeudi kompetents, täiendkoolituste vajadus, kompetentsi säilitamine ja tõendamine. Elukestev õpe. Supervisioon, koostöö, eetika jt olulised nõustamisteenuse kvaliteedi kindlustamise teemad. Seadusandlus, koostööpartnerid.
    Seminar-arutelu teemad: Õppurite koostatud referaatide arutelu. Õpilased räägivad endi kogemusest erinevate EV-s pakutavate menüüde analüüsimisel.

18. TSÜKKEL: PRAKTILINE TÖÖ KLIENDINÕUSTAMISEL (vajadusel koolitajapoolne supervisioon).

19. TSÜKKEL

  • 1. päev. TOITUMISNÕUSTAJA IGAPÄEVATÖÖ – NÕUSTAMISJUHTUMID. Annely Soots, Eliisa Lukk, Pille Javed või Triin Muiste.
    Teooriaõppe teemad
    : Erinevate klientide (erinevas vanuses laste ja nende perede, eakate, rasedate, üle- ja alakaaluliste, piirangutega menüüdega, sh taimetoitlaste jt klientide) toitumisnõustamine erinevates situatsioonides, tõenduspõhistest juhistest lähtumine. Menüüde ja toitumisjuhiste koostamine kliendile. Teiste spetsialistide ja tugivõrgustikuga koostöövajaduse väljaselgitamine.
  • 2. päev. TOITUMISNÕUSTAJA IGAPÄEVATÖÖ – NÕUSTAMISJUHTUMID (sh terviseriskidega kliendijuhtumid). Läbiviijad Annely Soots või Pille Javed.
    Teooriaõppe teemad: Erinevate klientide (terviseriskide ning -probleemidega (sh kergemate seedevaevustega) toitumisnõustamine erinevates situatsioonides, tõenduspõhistest juhistest lähtumine. Menüüde ja toitumisjuhiste koostamine kliendile. Teiste spetsialistide ja tugivõrgustikuga koostöövajaduse väljaselgitamine. Kursuse lõpetamine.

NB! Enne lõpetamist esitada essee “Mina tervisenõustajana toitumise alal”.