Toiduainete toitainesisaldused

ERINEVATE TOIDUAINETE TOITAINELISED KOOSTISED 100 g kohta

Nutridata andmebaasi alusel (kui ei ole viidatud teisiti), liiga väikeseid sisaldusi pole märgitud. Na-sisaldus on märgitud kaaliumisaldusega võrdlemise eesmärgil.

Punasega on märgistatud toitaine kogus, mis ületab 100 g kohta päevase vajaduse (RI) või päevase keskmise tarbimise (AI).
Sinisega on märgistatud toitaine kogus, mis jääb alla 10% päevasest vajadusest (RI) või päevasest keskmisest tarbimisest (AI).

Rikkalikuks toitaine allikaks peetakse Eesti Toitumissoovitustes toiduainet, mille 100 grammis sisalduv kogus katab vähemalt 20% täiskasvanud meeste ja naiste keskmisest päevasest vajadusest.
Heaks toitaine allikaks peetakse Eesti Toitumissoovitustes toiduainet, mille 100 grammis sisalduv kogus katab vähemalt 10-20% täiskasvanud meeste ja naiste keskmisest päevasest vajadusest.

Tabelid on koostatud Annely Sootsi ja Hiie Järva poolt 2018. aasta (august - detsember) seisuga. 
Õlide/rasvade rasvhappeline koostis
Loomsete toiduainete valgu-, rasva- ja kolesteroolisisaldus
Liha vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Kanamuna ja vutimuna vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Seemnete põhitoitaineline koostis
Seemnete, kakao ja šokolaadi vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Pähklite valgu-, rasva-, vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Kaunviljade vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Teraviljade toitaineline koostis (süsivesikud, valgud, vitamiinid ja mineraalained)
Köögiviljade süsivesikute- (sh kiudainete), vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Puuviljade süsivesikute (sh kiudainete) sisaldus 
Puuviljade vitamiinide- ja mineraalainetesisaldus
Maitseürtide vitamiinide-ja mineraalainetesisaldus 

Väga kõrge rauasisaldusega toiduained (alates 4,4 milligrammi 100g kohta (RI on 10-15 mg)). Nutridata andmebaasi alusel dets. 2018

VITAMIINIDE JA MINERAALAINETE PÄEVASED VAJADUSED

Vitamiinide ja mineraalainete päevased soovituslikud tarbimise kogused (RDI) Eesti toitumissoovituste1 järgi täiskasvanutele: 

VITAMIINID
MINERAALAINED
C-vitamiin100 mgKaltsium 800 mg
A-vitamiin700-900 REKaalium3,1-3,5 g

2310-2979 IUMagneesium320-380 mg
B1-vitamiin1,1-1,4 mgRaud10-15 mg
B2-vitamiin1,3-1,7 mgSeleen50-60 mg
B3-vitamiin15-20 NEFosfor600 mg
B6-vitamiin1,5-1,8 mgTsink9-10 mg
Foolhape300 mcgVask0,9 mg
E-vitamiin8-10 alfa TEJood150 mcg
B12-vitamiin3 mcg

D-vitamiin10 mcg
 

Toitainete keskm
ine päevane tarbimine teiste allikate järgi – toitained, millele ei ole kehtestatud päevast vajadust ei Eesti ega Põhjamaade toitumissoovitustes:
VITAMIINID
MINERAALAINED
K-vitamiin90-120 mcgMangaan1,6-2,3 mg
B5-vitamiin4-5 mgMolübdeen45 mcg
Biotiin 30 mcgKroom25-35 mcg
Koliin425-550 mgBoor1-2 mg

Andmed pärinevad järgmistest allikatest:
Ameerika Rahvusliku Tervise Instituudi (National Institutes of Health, office of Dietary Supplements) kodulehelt tervishoutöötajatele (Fact Sheets for Health Professionals): Vitamin K, Biotine, Choline, Pantothenic acid, Chromium. https://ods.od.nih.gov/factsheets/list-all/
Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222301/

Vt ka seda raamatut: Dietary Reference Intakes for Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK114310/