Rasvadest

RASVADE TARBIMISSOOVITUSED

Raamat "Tervis toidust" 2018
peatükk "Rasvad", Annely Soots ja Tiiu Vihalemm

Raamat "Toiduianete tervistav toime" 2019
peatükid:
Seemned
Pähklid
Loomsed toiduained
   Liha, muna ja siseelundid
   Piim ja piimatooted
   Kala ja muud mereannid
Vetikad

ajakiri Toitumisteraapia nr 24 RASVAD, sügis 2017. www.toitumisteraapia.ee  
Artiklid: 
* Taimeõlide tootmine ja töötlemine (ja rääsumine) (loe rohkem rafineerimisest ja hüdrogeenimisest: Food and Agriculture Organization of the United Nations.)
* Rasvad – kahjulikud või kasulikud?
* Erinevad rasvad ja õlid ning nende tervislikkus
* Rasvade kuumakindlus ja säilitamine
* Loomne rasv meie esivanemate toidulaual
* Kookosõli/kookosrasv – kasulik või kahjulik?
* Shea- ehk võiseemnikuõli (sheavõi)
* Palmiõli head ja vead
* Toorsalati valmistamine ja erinevad salatiõlid www.toitumisjuhised.ee
* Idandamine ja võrsete kasvatamine www.toitumisjuhised.ee
* Värske salati näiteid
* Salatid toitvamate lisanditega
* Toorsalatite näiteid

Ajakiri Toitumisteraapia nr. 16, 2015, "Tervistava dieedi otsinguil"
Oliiviõli. Heret Pauskar
Monoküllastamata rasvhapeterikkad toiduained - oluline osa Vahemeredieedis, Ülle Hõbemägi, toitumisterapeut. 

Ajakiri Toitumisteraapia nr.19, "SÜDA" suvi 2016. 
Artiklid:
* Südame tervis ja toitumine
Oomega-3 rasvhapped ja südame tervis, Annely Soots
Soovitusi toidurasvade tarbimiseks, Annely Soots
* Südame-veresoonkonna tervist toetavad fütotoitained
* Smuuti - lihtne viis igapäevamenüü rikastamiseks fütotoitainetega
* Tervislikud seemned
Loomne rasv, sõber või vaenlane, Sirli Kivisaar ja L-karnitiin, Tiiu Vihalemm 
* Mitme näoga kolesterool Tiiu Vihalemm
* Kolesterool kontrolli alla Jane Luht 
* Kolesteroolitaseme langetamine toitumise abil Eliisa Lukk
* Kohv ja süda

Krilliõli vs kalaõli. Kumb on kasulikum? 
Keith Pearson (PhD, RD), artikkel avaldatud www.healthline.com

Kurgirohuõli. Kurgirõhuõli on gamma-linoleenhapperikas (GLA) ja selle manustamist talutakse üldiselt hästi ja kõrvaltoimeid ei ole täheldatud ka suurtes doosides tarbimisel. Väga kõrged doosid võivad kutsuda esile mao-sooletrakti ärrituse ja kõhulahtisuse. On aga juhtumikirjeldusi, kus GLA manustamine on suurendanud krambiaktiivsust epilepsia korral, mistõttu soovitatakse GLA-rikast õli epileptikule mitte anda. Samuti on leitud, et GLA-rikka õli manustamine suurendab veres arahhidoonhappe taset ning seetõttu soovitatakse neid õlisid tarbida koos kalaõliga.

ARTIKLITE TõLKEID
M. Haag, Essential Fatty Acids and the Brain. The Canadian Journal of Psychiatry. 2003;48(3):195-203. Asendamatud rasvhapped ja aju. Tõlge Reelika Mets 

Kanepiseeme kui toitainete allikas, Monica Kitsingu tõlge mitmetest artiklitest. 

James Callaway jt. Toidukanepiseemneõli tõhusus atoopilist dermatiiti põdevate patsientide puhul. Journal of Dermatological Treatment. 2005; 16: 87–94. Tõlge M. Kitsing.

Kidd PM. Omega-3 DHA and EPA for Cognition, Behavior, and Mood: Clinical Findings and Structural-Functional Synergies with Cell Membrane Phospholipids. Alternative Medicine Review. 2007;12(3):207-27. Omega‐3 rasvhapped DHA ja EPA tunnetus-, käitumis- ja meeleoluhäirete ravis: kliinilised andmed ja strukturaal-funktsionaalne sünergia rakumembraani fosfolipiididega. Tõlkija Tuuli Org. 

Kuni tänase päevani on arvatud, et taimedes kolesterooli ei ole. Nüüdseks on aga teada, et kolesterooli leidub ka taimedes, kuigi äärmiselt vähe:  E.J. Behrman ja Venkat Gopalan. Cholesterol and Plants (eesti keeles). Journal of Chemical education, v82 n12 p1791 Dec 2005 Tõlkinud K. Jaani-Vihalem, tõlke korrigeerinud A.Soots ja T.Vihalemm.