Erinevad toitumispüramiidid

Toitumispüramiid on toitumissoovituste visuaalne väljendus. Uute toitumissoovituste koostamisel on saanud tavaks viia sisse ka uuendused toitumispüramiidides. Erinevatel riikidel on erinevad püramiidid, mis on erinevate rõhuasetustega.

Samuti on koostanud endale püramiide või muul viisil visualiseerinud toitumissoovitusi erinevad ühendused või toitumisnõustajad ja toitumiskliinikud.

Eesti riiklike toitumissoovituste1 uuendamisel said aluseks 2012. aastal avaldatud uued Põhjamaade toitumissoovitused.2 Kahjuks ei ole Põhjamaade toitumissoovitusi esitatud piltlikult ja püramiidina.

Eesti riiklik toitumispüramiid
avaldati 2017. aastal, see on kättesaadav Tervise Arengu Instituudi lehel www.toitumine.ee/kuidas-tervislikult-toituda.
Uues toidupüramiidis ei ole toite jaotatud otseselt korrustele, sest ühtegi toidugruppi ei peeta teistest olulisemaks. Kõik toidugrupid on mitmekesise toitumise seisukohast võrdselt olulised, aga koguseliselt peaks mõnes toidugrupis olevaid toite sööma tihedamini ja rohkem. Baasil on köögiviljad, kartul ja leivatooted. Eesti toidupüramiid rõhutab ka füüsilise aktiivsuse ja puhkeaja ning vee joomise olulisust. Portsjonite suurused toidugrupiti ja toidugruppide sees on määratud energiakoguse järgi.1 ETS, lk 271 Tervise Arengu Instituudi eksperdi Tagli Pitsi sõnul on see soovituslik Eesti elaniku nädala toidulaud.













Soome uus toitumispüramiid
on esitatud korruste kaupa: 
Kõige alumisel korrusel on köögiviljad, marjad ja puuviljad ning erinevalt Eesti püramiidist on kartul ja täisteraviljatooted teisel korrusel. Kolmandal korrusel taimsed õlid ja pähklid/seemned ning väherasvased piimatooted. Neljandal korrusel on kala ja linnuliha ning viiendal teised lihatooted, punane liha ja kanamuna. Tipus, nagu ka Eesti püramiidiski, on maiustused ja näksid.4











Tervisekooli ja Eesti Toitumisteraapia Assotsiatsiooni (ETTA) toitumisjuhised (2017) on kooskõlas uute Eesti ja Põhjamaade toitumissoovitustega, kuid nendes on rohkem rõhutatud tervislikkust. Püramiid sarnaneb pigem Soome toitumispüramiidile, kuid lisatud on Vahemeremaade traditsioonilise toitumise elemente. Vahemeredieedile kui väga tervislikule toitumismustrile viidatakse ka Põhjamaade toitumissoovitustes. 
Võrreldes Eesti ametliku toitumispüramiidiga soovitavad Eesti toitumisterapeudid ja toitumisnõustajad suuremas koguses köögi- ja kaunvilju, vähem maiustusi ning lisaks igapäevaselt ka hapendatud tooteid ja maitseürte, mida ei leia teistest soovitustest.

Need soovitused ja püramiid on koostatud praktiseerivate toitumisterapeutide ja toitumisnõustajate poolt igapäevase praktilise nõustamise vajadustest lähtudes. Selliste soovituste järgi on Eestis kliente edukalt nõustatud juba kümmekond aastat. 

Püramiidis kajastuvad toitumisjuhised sobivad nii segatoidulisele tervele inimesele kui taimetoitlasele. Terviseprobleemide korral peab lähtuma individuaalsetest vajadustest, mistõttu neil juhtudel võivad toitumissoovitused varieeruda.

Kui toitutakse ETTA ja Tervisekooli püramiidi järgi, siis see kindlustab kõik vajalikud vitamiinid ja mineraalained, ning paljud nendest mitmekordses päevases kogustes (RI-recommended Intake).

ETTA ja Tervisekooli toitumispüramiid, toitumisjuhised ning nende koostamise aluseks olevad teadusuuringud on kokkuvõtlikult kättesaadavad kooli kodulehel www.tervisekool.ee/lugemist/tervislik-toitumine ja http://www.toitumisest.ee/tervislik-toitumine


2011. aastal koostasid Eesti toitumisterapeudid oma esimese püramiidi (pildil vasakul), mis sarnanes Harvardi püramiidile (paremal). Harvardi Meditsiinikooli teadlaste poolt koostatud toitumispüramiid oli kümmekond aastat tagasi revolutsiooniline. Juba 2011. aastal sarnanes nende ja ETTA püramiid praegustele, toitumise baasi moodustasid head õlid ja köögiviljad ning täisteraviljad. Praeguseks on Harvardi Meditsiinikooli toitumispüramiidile lisatud tervisliku taldriku joonis, mis annab hea ettekujutuse sellest, kuidas toidukorda planeerida. Kvaliteeseid taimeõlisid peetakse nii tähtsaks, et need on baasil koos köögi- ja teraviljaga.5















Nii Harvardi kui Vahemerepüramiidis on tervislikuna toodud välja ka väike kogus punast veini ning Harvardi püramiinids ka toidulisandeid, ilma milleta on tavatoitumise puhul raske vajalikke toitaineid kätte saada.



Vahemere toitumispüramiidis (vasakul) on eristatud igapäevaselt ja iganädalaselt tarbitavad toiduained, rõhutatakse ka sõpradega koos söömist, positiivsete emotsioonide olulisust, traditsioonilist toitumist ning kodus valmistatud toitu. 

Loe Vahemere toitumissoovitustest ja püramiidist rohkem siit.



Viited: 
1. Pitsi, et al. Eesti toitumis- ja liikumissoovitused 2015. Tervise Arengu Instituut. Tallinn, 2017 https:////intra.tai.ee/images/prints/documents/149019033869_eesti%20toitumis-%20ja%20liikumissoovitused.pdf
2. Põhjamaade toitumissoovitused 2012. http://www.norden.org/en/theme/former-themes/themes-2016/nordic-nutrition-recommendation
3. http://www.pealinn.ee/tagid/koik/tai-ekspert-eestimaalaste-toidupuramiid-on-tagurpidi-n188189
4. Soome toitumissoovitused „Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille“ http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
5. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/