Erinevad toitumispüramiidid

TOITUMISPÜRAMIID


Toitumispüramiid on toitumissoovituste visuaalne väljendus. Uute toitumissoovituste koostamisel on saanud tavaks viia sisse ka uuendused toitumispüramiidides. Eesti riiklike toitumissoovituste1 uuendamisel said aluseks 2012. aastal avaldatud uued Põhjamaade toitumissoovitused.2 Kahjuks ei ole Põhjamaade toitumissoovitusi esitatud piltlikult ja püramiidina.




Eesti riiklik toitumispüramiid
uuendati 2015. aastal, see on kättesaadav Tervise Arengu Instituudi lehel www.toitumine.ee/kuidas-tervislikult-toituda.
Uues toidupüramiidis ei ole toite jaotatud otseselt korrustele, sest ühtegi toidugruppi ei peeta teistest olulisemaks. Kõik toidugrupid on mitmekesise toitumise seisukohast võrdselt olulised, aga koguseliselt peaks mõnes toidugrupis olevaid toite sööma tihedamini ja rohkem. Baasil on köögiviljad, kartul ja leivatooted. Eesti toidupüramiid hõlmab endas ka füüsilise aktiivsuse ja puhkeaja osa ning rõhutab vee joomise olulisust. Portsjonite suurused toidugrupiti ja toidugruppide sees on määratud energiakoguse järgi.1 ETS, lk 271 













Soome uus toitumispüramiid
on esitatud korruste kaupa: 
Kõige alumisel korrusel on köögiviljad, marjad ja puuviljad ning erinevalt Eesti püramiidist on kartul ja täisteraviljatooted teisel korrusel. Kolmandal korrusel taimsed õlid ja pähklid/seemned ning väherasvased piimatooted. Neljandal korrusel on kala ja linnuliha ning viiendal teised lihatooted, punane liha ja kanamuna. Tipus, nagu ka Eesti püramiidiski, on maiustused ja näksid.











Tervisekooli ja Eesti Toitumisteraapia Assotsiatsiooni (ETTA) toitumisjuhised on kooskõlas uute Eesti ja Põhjamaade toitumissoovitustega, kuid nendes on nüansse, mis rõhutavad rohkem suunatust tervise toetamisele. Püramiid sarnaneb pigem Soome toitumispüramiidile, kuid lisatud on Vahemeremaade traditsioonilise toitumise elemente. Vahemeredieedile kui väga tervislikule toitumismustrile viidatakse ka Põhjamaade toitumissoovitustes. 

Võrreldes Eesti ametliku toitumispüramiidiga soovitavad Eesti toitumisterapeudid ja toitumisnõustajad suuremas koguses köögi- ja kaunvilju, vähem kartulit ja maiustusi ning lisaks igapäevaselt ka hapendatud tooteid ja maitsetaimi.

Niisugune menüü on toitainete mõttes tasakaalus ja tervislik (kontrollitud riikliku toitumisprogrammiga NutriData). Kõik soovitused toetuvad tõenduspõhistele allikatele. Niisugune menüü on tasakaalus ja tervislik, kontrollitud ka riikliku toitumisprogrammiga NutriData.

Püramiidis kajastuvad toitumisjuhised on mõeldud segatoidulisele tervele inimesele. Terviseprobleemide korral peab lähtuma individuaalsetest vajadustest, mistõttu neil juhtudel võivad toitumissoovitused varieeruda.

Need soovitused ja püramiid on koostatud praktiseerivate toitumisterapeutide ja toitumisnõustajate poolt igapäevase praktilise nõustamise vajadustest lähtudes. Selliste soovituste järgi on Eestis kliente edukalt nõustatud juba kümmekond aastat.

ETTA ja Tervisekooli toitumispüramiid, toitumisjuhised ning nende koostamise aluseks olevad teadusuuringud on kokkuvõtlikult kättesaadavad kooli kodulehel www.tervisekool.ee/lugemist/tervislik-toitumine ja http://www.toitumisest.ee/tervislik-toitumine







Vahemere toitumispüramiidis
on eristatud igapäevaselt ja iganädalaselt tarbitavad toiduained, rõhutatakse ka sõpradega koos söömist, positiivsete emotsioonide olulisust, traditsioonilist toitumist ning kodus valmistatud toitu.

Loe Vahemere toitumissoovitustest ja püramiidist rohkem siit.











Harvardi Meditsiinikooli teadlaste poolt koostatud toitumispüramiid
oli kümmekond aastat tagasi revolutsiooniline. Juba 2011. aastal sarnanes nende püramiid praegustele, toitumise baasi moodustasid head õlid ja köögiviljad ning täisteraviljad.
 
Toidukorra planeerimisel on abiks ja annab hea ettekujutuse tervisliku taldriku joonis, mis on näiteks lisatud ka Harvardi Meditsiinikooli toitumispüramiidile.
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/